I. Moa Sogi
W pozycji Moa Sogi stopy są złączone na całej długości.
W podstawowej Moa Sogi obie ręce są ugięte w łokciach pod kątem 30 stopni i oddalone od ciała na odległość ok. 30 cm. Dłonie zamknięte w pięści.
Typ A - lewa dłoń obejmuje prawą pięść. Dłonie uniesione na wysokość wąsów w odległości 30 cm od twarzy. Rozstawienie łokci odpowiada szerokości klatki piersiowej.
Typ B - dłonie ułożone tak jak wyżej, lecz tym razem opuszczone na wysokość środka brzucha i oddalone 15 cm od ciała.
Typ C - lewa otwarta dłoń częściowo nakrywa otwartą dłoń prawą w ten sposób, że opuszek najdłuższego palca lewej dłoni nakrywa paznokieć najdłuższego palca dłoni prawej. Dłonie tworzą tarczę na wysokości podbrzusza (dolnej części brzucha, poniżej pasa). Odległość tarczy od ciała wynosi 10 cm.
II. Charyot Sogi
zdj.
Postawa "baczność", w której wykonujemy Kyong Ye - ukłon, odpowiada podstawowej wersji Moa Sogi z tą różnicą, że palce stóp są odstawione na zewnątrz po katem 45 stopni.
III. Narani Sogi
zdj. Narani Sogi diagram (rys. stóp)
W tej postawie oba kolana pozostają wyprostowane, a stopy ustawione są równolegle, skierowane palcami do przodu. Zewnętrzne krawędzie stóp w linii pionowej odpowiadają szerokości barków.
Narani Junbi Sogi jest najczęściej przyjmowaną postawą przed rozpoczęciem ćwiczenia i po jego zakończeniu.
Ręce ułożone są w sposób budzący skojarzenie z trzymaniem obu końcówek pasa tuż poniżej węzła. Pięści oddalone są o ok. 5 cm od siebie i ok. 7 cm od ciała, natomiast lekko ugięte łokcie pozostają oddalone od dolnej części żeber o 10 cm z każdej strony.
Ramiona ugięte są na zewnątrz pod kątem 30 stopni, a przedramiona ugięte do wewnątrz pod kątem 40 stopni.
Sposobem prostym, i proporcjonalnym do warunków fizycznych danej osoby, jest zmierzenie:
- odległości pomiędzy pięściami poprzez oddalenie ich na szerokość pięści ustawionej pionowo
- odległości obu pięści od ciała poprzez oddalenie ich na szerokość pięści ustawionej poziomo
- odległości pomiędzy stopami w Narani Sogi poprzez oddalenie ich na szerokość stopy ustawionej poprzecznie
IV. Annun Sogi
diagram (rys. stóp)
zdj. Annun Sogi przodem zdj. Annun Sogi bokiem
Stopy ustawione są równolegle, skierowane palcami do przodu. Kolana ugięte w ten sposób, że patrząc z boku, w linii pionowej odpowiadają końcówkom palców stóp, natomiast patrząc z przodu tworzą trójkąt - gdy stojący w postawie opuści wzrok, powinien zobaczyć końcówki palców dokładnie "wyrastające z kolan" (stopy nie mogą być widoczne wewnątrz, ani na zewnątrz kolan).
V. Gunnun Sogi
zdj. Gunnun Sogi (z przodu i z boku) diagram (rys. stóp)
1. Szerokość postawy odpowiada szerokości barków, przy czym - patrząc z przodu - linia pionowa poprowadzona od barków trafia w środek każdej stopy (a nie na ich zewnętrzne krawędzie, jak w przypadku Narani Sogi).
2. Długość postawy mierzona od krawędzi palców stopy nogi wykrocznej do krawędzi palców stopy nogi zakrocznej wynosi półtorej szerokości barków (rozstawienie stóp równa się wykonanemu w miejscu zwrotowi w lewo lub prawo w pozycji Annun Sogi).
3. Kolano nogi wykrocznej jest lekko ugięte tak, że - patrząc z boku - linia pionowa poprowadzona od zewnętrznej krawędzi kolana powinna trafić w pietę. Kolano i stopa nogi wykrocznej skierowane są na wprost.
4. Kolano nogi zakrocznej musi być całkowicie wyprostowane, a stopa zwrócona 25 stopni na zewnątrz.
5. Obie nogi obciążone są jednakowo - środek ciężkości ciała przypada na środek szerokości postawy (patrząc z przodu) oraz na środek jej długości (patrząc z boku).
6. Biodra skierowane są do przodu, a korpus zależnie od wykonywanej techniki: Jon Sin - frontalnie, lub Ban Sin - półbokiem.
7. Postawa z prawą nogą wysuniętą do przodu nazywana jest Orun Gunnun Sogi - prawą postawą, i odpowiednio z lewą nogą z przodu Wen Gunnun Sogi - lewą postawą.
VI. Nachuo Sogi
Postawa różni się od Gunnun Sogi jedynie tym, że jest wydłużona o długość stopy - wydłużenie ma na celu zbliżenie się do przeciwnika lub oddalenie od niego.
VII. Niunja Sogi
zdj. Niunja Sogi (z przodu i z boku) diagram (rys. stóp)
1. Całe ciało (korpus i biodra), ustawione jest półbokiem.
2. Ciężar ciała przeniesiony jest w większości (70 %) na nogę zakroczną.
3. Postawa pełni głównie funkcje defensywne, a ze względu na mniejsze obciążenie nogi wykrocznej (30 %) stosunkowo łatwo można wykonać z niej wypad do przodu (np. do Gunnun Sogi) lub kopnięcie nogą wykroczną.
4. Niunja Sogi jest od Gunnun Sogi krótsza o długość stopy.
5. Szerokość postawy pomiędzy dużym palcem stopy nogi wykrocznej i piętą nogi zakrocznej wynosi zero - ustawione są w tej samej linii.
6. Długość postawy mierzona od czubków palców stopy nogi wykrocznej do zewnętrznej krawędzi stopy nogi zakrocznej wynosi półtorej szerokości barków.
7. Aby poprawnie przyjąć postawę, należy ustawić stopy pod kątem 90 stopni w podanej powyżej długości i szerokości - stopę nogi wykrocznej na wprost, a stopę nogi zakrocznej prostopadle do niej. Następnie należy obie stopy skierować nieco ku środkowi postawy - 15 stopni każda - kierując palce stopy zakrocznej do do środka i odstawiając piętę nogi wykrocznej na zewnątrz.
8. Kolana skierowane są dokładnie tak samo jak stopy: zewnętrzna krawędź kolana nogi zakrocznej przypada w linii pionowej na środek stopy nogi zakrocznej, natomiast kolano nogi wykrocznej jest ugięte tak, że patrząc z boku, w linii pionowej odpowiada zewnętrznej krawędzi pięty nogi wykrocznej.
9. Ze względu na przewagę obciążenia, postawa z prawą nogą w tyle nazywa jest prawą postawą - Orun Niunja Sogi, i odpowiednio z lewą nogą w tyle, lewą postawą - Wen Niunja Sogi.
VIII. Gojung Sogi
zdj. Gojung Sogi (z boku) diagram (rys. stóp)
Postawa jest wydłużoną o szerokość (nie długość) stopy wersją Niunja Sogi.
Obciążenie obu nóg jest jednakowe, a środek ciężkości ciała, patrząc z boku, przypada w linii pionowej na środek długości postawy.
Efektem przeniesienia środka ciężkości (w stosunku do Niunja Sogi) jest przesunięcie kolan w kierunku przeciwnika: patrząc z boku, zewnętrzna krawędź kolana nogi wykrocznej w linii pionowej przypada na staw skokowy, natomiast zewnętrzna krawędź kolana nogi zakrocznej odpowiada wewnętrznej krawędzi stopy nogi zakrocznej.
Całe ciało i stopy ustawione są pod takim samym kątem jak w Niunja Sogi.
IX. Dwitbal Sogi
zdj. Dwitbal Sogi (z boku) diagram (rys. stóp) zdj. Dwitbal Sogi (z przodu)
1. Postawa jest skróconą o 1/3 długości wersją Niunja Sogi. Długość postawy, mierzona od czubków palców nogi wykrocznej do zewnętrznej krawędzi stopy nogi zakrocznej, jest równa szerokości barków.
2. Jak sama nazwa wskazuje, jest to postawa na nodze zakrocznej, która utrzymuje ciężar ciała, natomiast stopa wykroczna tylko dotyka podłoża powierzchnią Apkumchi.
3. Stopy ustawione są prostopadle i skierowane do środka postawy - tylna 15 stopni (tak jak w Niunja Sogi) a przednia nieco bardziej - 25 stopni. Kolano nogi zakrocznej jest ugięte do tego stopnia, że w linii pionowej jego zewnętrzna krawędź pokrywa się z czubkami palców stopy.
4. Szerokość postawy wynosi 0 (zero) - w rzeczywistości jest jeszcze węższa niż Niunja Sogi - pięty obu nóg ustawione są w tej samej linii, a palce stopy nogi wykrocznej przypadają na środek długości (ustawionej prostopadle) stopy nogi zakrocznej.
5. Całe ciało ustawione jest półbokiem.
6. Pozycja używana jest głównie do obrony i kontrataków nogą wykroczną.
7. Pozycja z prawą noga z tyłu, nazywana jest "pozycją prawą", i odpowiednio z lewą nogą z tyłu "pozycja lewą". Tak jak w przypadku Niunja Sogi decyduje tu obciążenie nogi.
X. Kyocha Sogi
zdj. Kyocha Sogi (z przodu Po-Eun) diagram (rys. stóp) zdj. Kyocha Sogi (z boku Yul-Guk)
1. Podczas przyjęcia postawy nogi krzyżują się, a ciężar ciała spoczywa na jednej nodze, natomiast stopa drugiej nogi tylko dotyka podłoża powierzchnią Apkumchi.
2. Postawa służy do przemieszczania się w bok (w trakcie może być wykonany blok np. Po-Eun, lub uderzenie np. Yul-Guk).
3. Palce obu stóp ustawione są frontalnie, a krok krzyżowy może być wykonany zarówno z przodu, jak i z tyłu nogi podporowej. W obu wersjach - Ap i Dwit - kolana obu nóg pozostają ugięte, a piszczel opiera się o łydkę drugiej nogi. Stopa nogi wykonującej krok krzyżowy jest wysunięta (tzn. wykracza poza stopę podporową z przodu lub z tyłu) o około szerokość stopy, w stosunku do stopy nogi podporowej.
4. Ciało w zależności od wykonywanej techniki ustawione jest frontalnie lub półbokiem.
5. Tak jak w przypadku Niunja Sogi i Dwitbal Sogi, określenie, czy mamy do czynienia z "postawą prawą" czy "postawą lewą", uzależnione jest od nogi podporowej (niezależnie od tego, czy druga noga wykonuje krok krzyżowy z przodu czy z tyłu).
XI. Guburyo Sogi
zdj. Guburyo Sogi Typ A zdj. Guburyo Sogi Typ B
Jest to postawa na jednej nodze przygotowująca do kopnięć:
Typ A poprzedza Yopcha Jirugi. Stopa nogi podporowej skierowana jest na wprost, a stopa nogi uniesionej - przygotowana do kopnięcia tzn. napięta z wyeksponowanym kantem stopy i uniesionymi palcami - przywiedziona w okolicę ugiętego kolana nogi podporowej. Kolano nogi uniesionej odwiedzione jest na zewnątrz pod katem 45 stopni. Biodra, korpus i głowa ustawione są półbokiem.
Typ B poprzedza Dwit Chagi. Oba kolana skierowane są na wprost. Napięta stopa nogi uniesionej jest przywiedziona w okolicę ugiętego kolana nogi podporowej. Ciało pozostaje lekko pochylone do przodu, a głowa obrócona - kopiący patrzy nad ramieniem za siebie.
Pozycja na prawej nodze nazywana jest "pozycją prawą", a na lewej nodze "pozycja lewą".
XI. Waebal Sogi
zdj. Waebal Sogi (z przodu)
Postawa ta jest odpowiednikiem Guburyo Sogi Typ B, lecz tym razem kolano nogi podporowej i korpus pozostają wyprostowane, a głowa skierowana jest na wprost.